onsdag 24 februari 2010

The perfect bang

Jag har varit vaken sedan 04.42 - visste att jag inte skulle kunna sova inatt (nu tittar jag ut genom fönstret och ser en domherre, jag har inte sett någon sådan tidigare i år, den är söt). Jag har legat och tänkt på ett jobbigt dilemma, i alla fall den första timmen. Sen hämtade jag ett päron - som var jätte saftigt och gott - för jag var (är) hungrig, men mamma och jag ska ha mysig långfrukost, så jag måste vänta på henne med att äta. Nåja, avnjöt päronet och läste del 15 i "Legenden om Ljusets Rike" av Margit Sandemo. Gillar inte serien, den är överdriven och - som jag läste på Isfolketforumet - som en blandning mellan "Sagan om Isfolket" och Bamse. Skurkarna är lika lama som Krösus Sork och Sjörövarna, huvudpersonerna kan alltid lösa allting. Dunderhonungen är bara utbytt mot övernaturliga krafter och ädelstenar. Och ändå, fast hela serien stör mig jätte mycket, så fortsätter jag att köpa bok efter bok. För är det något Margit gör bra, så är det att skriva om relationer, och att skildra känslor på ett underbart och realistiskt sätt så man känner igen sig och dras med. Det är det som gör det värt att fortsätta läsa, annars hade jag gett upp för länge sedan. Och böckerna kostar ändå bara en tia på antikvariatet i Sala. Nu är del 15 slut, och jag måste införskaffa nästa bok. Tur att jag ska in till Sala idag.
Känner nu att jag är sådär äckligt hungrig så att det känns som om jag mår illa. Så är det alltid är klockan närmar sig åtta, av någon anledning. Om en timme kanske mamma är redo för frukost, hon sover gärna och länge, till skillnad från mig. Jag förberedde min frukost redan igår; blötlade ½ dl rågkross, 1 msk kruskakli, 2 msk (delvis) krossade linfrön och 1 rågad msk vetekli i 1 ½ dl vatten. Ska kokas upp med ytterligare 1-1 ½ dl vatten sedan. Läste receptet i senaste numret av Buffé, och eftersom jag är grötfantast så vill jag alltid pröva nya grötblandningar. Egentligen skulle man ha i 1 msk russin, och inget vetekli, men jag ville inte ha russin. Kändes inte som att det skulle passa med vare sig äppelmos, lingon - eller svartvinbärssylt eller kanel till det. Hoppas det är gott, annars blir jag besviken.
Det går ganska bra för mig att äta, även om de sena tiderna som blir av att spendera all tid med Ville gör att jag inte får i mig alla dagens tre huvudmål. Tror inte jag kan ha gått upp något i vikt än, men det kommer väl, antar jag. Kanske. Jag har i alla fall sluppit undan ångest, och ändå har jag ätit choklad. Senast litegrann igår, faktiskt. Men det var i lördags som jag intog det i huvudsak. Jag och Ville satt i soffan, glodde lite på tv, hans mamma kom hem från affären och hade köpt en chokladkaka till oss att dela på. 74% kakao med apelsin. Underbart gott! Jag blev glad, hon är så snäll! Och vad är 100g choklad när man är två om det?
Jag kommer lyckas! Jag ska lyckas! Vet ni vad jag vill ha? Blåbärsmuffins - det har jag alltid varit svag för, och inte ätit sedan sommaren -07. En liten en fick jag då, innan jag skulle börja banta... Med andra ord - innan jag förstörde mitt liv. Jag skulle kunna lista ännu mer som jag vill ha, som jag inte unnat mig på alla dessa år, men det är ju jobbigt, så det kan jag strunta i, kan börja gnälla om det där dilemmat jag nämnde tidigare istället, för ni är säkert jätte nyfikna och vill veta vad det kan handla om!
Såhär är det: jag färgade håret igår kväll, utväxten var hemsk. När jag var klar så började jag störa mig jätte mycket på bebishåret strax ovanför höger (för mig) tinning som krullar sig fult och inte går att göra något åt. Sen blev jag arg på resten av allt bebishår. Och fallet på högra sidan av luggen i största allmänhet. Och hur luggen, ja, hela min frisyr egentligen, ser ut i profil, och så vidare. Och så slog det mig; om jag klipper lugg slipper jag bebishåret och det fula fallet. Dessutom syns inte mina finnar i pannan, och jag sätter ju ändå upp min lugg hela tiden så att den inte syns, så varför klipper jag inte av skiten? Men så slår det mig att nej, jag hatade mig själv när jag klippte lugg förra gången. Fast det var fint. Men det är inte särskilt Dita von Teese med lugg. Å andra sidan så ser jag i alla fall inte ut som henne, och kommer inte kunna skapa looken förrän jag blir rik och miljonär. Och jag vet inte alls hur jag ska göra! Det har malt och malt i mitt huvud hela morgonen, vilket faktiskt är jobbigt. Späder på huvudvärken (som jag har eftersom jag inte sovit tillräckligt). Hur trevligt är det? Nej, just det.
Om en halvtimme blir mamma tvungen att gå upp om det ska bli gemensam frukost, annars struntar jag i henne och har mysig frukost för mig själv. Under tiden ska jag fundera på ett collage jag planerar att göra i den snygga ramen jag fått av Dannis, och bygga lite med cernitlera.

1 kommentar:

  1. Jag är stooolt över dig Josefin! Åh du är så mysig. Älskar din blogg den är mysipysi, haha. Och förlåt igen för blogginlägget :( det var inte meningen till dig. INte alls. Jag var också sur när jag skrev det heh.

    SvaraRadera