måndag 24 maj 2010

Finland - dag 5

Vaknar lycklig och först av alla. Hurra, idag ska vi åka hem! Jag är glad, och jag är utvilad. Jag kilar iväg till Ines' källa för att hämta vatten till min gröt och mitt te. Det är väldigt mysigt att gå genom skogen på morgonen.
Ingen har gått upp när jag kommer tillbaka, så jag äter gröt i min ensamhet, och tar en äggmacka och mjölk efter det.

Sedan går hela dagen åt till att vänta, i princip. Vänta och längta. Vi - jag, Andreas, Frida och Robert - cyklar upp till byn för att köpa glass efter lunchen, men det finns inga roliga sorter kvar, så vi får vända hem utan.
Sedan följer Den Eviga Väntan, där jag fördriver tid genom att: packa, läsa, raka armarna, sminka mig, fika och läsa lite till. Den sista halvtimmen är olidlig, och då kilar jag ner till havet och tar en massa bilder på mig själv.Och så blir klockan 17.30, och det är äntligen dags att åka hem!

Och på båten får vi äntligen glass, också.

Efter en lång bilresa kommer vi sedan fram till Åbo och hamnen, där vi inte alls behöver köa särskilt länge innan vi får komma ombord på M/S Isabella.


Vi går nästan direkt till någon billighets-restaurang, för Robert är hungrig, och så fort de öppnar går vi in och köper mat. Jag får kåldolmar, potatisgratäng och mycket sallad.

Och efter avslutat måltid går jag, Frida och Andreas till Tax freen. Vi börjar med att lukta på parfymer, och vandrar sedan vidare in bland sprit och godis. Jag köper två flaskor vin, ett paket kex och en Fazer-choklad. Går sedan ner i hytten och hämtar pappas mobil och ringer Ville. Pratar länge, länge. Sitter ensam på en bänk och pratar. Jag och Andreas går runt lite sedan och spelar bort några av mina cent innan vi till sist går till sängs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar