måndag 24 maj 2010

Finland - dag 4

Upp 06.12, sitter apatisk i en fåtölj i 40 minuter. Tänder i spisen. Det går faktiskt på första försöket. Farmor kommer upp och kokar mannagrynsgröt. Pappa kommer också, och vi äter gröt.

Framemot tolv cyklar jag iväg till kiosken utan personal och köper rökt böckling. Den äter jag till lunch.

Jag är fortfarande deppig, men 16.45 ser jag att jag fått sms från Ville, och det är så fint. Jag är ensam hemma - alla andra har gått till Lasse och Greta för att fika - och det är himla tur. Jag sjunker nämligen ner på golvet och börjar storgråta. Jag vet inte vad jag ska göra av mig, tror att jag kommer gå sönder. Jag gråter och gråter och gråter, och tänker "gud, nej, jag står inte ut". När gråten så småningom avtar blir jag istället mycket rastlös. Jag sätter igång att baka baguetter, och när degen jäser blandar jag till en irish coffee, för jag känner att jag behöver något sött och varmt och starkt. Det tar på krafterna att gråta sådär.
Baguetterna blev klara i lagom tid för att jag skulle hinna basta innan kvällens grillning. Efter att först ha chockat mig i en 85 grader varm bastu och sedan i det iskalla havet, smakade det förträffligt med grillad baguette och vin och kyckling sedan. Och jag drack för mycket, förstås. Hällde i mig massa vitt vin innan vi gick ner till båthuset. Där fortsatte jag med rödvin. Tog med mig ett glas upp till stugan igen. Där blandade jag till ett par screwdrivers och drack min sista long drink. Jag blev redigt packad, så att säga. Jag kommer ihåg att pappa sa "du är ju full", och jag tyckte att han lät arg. Och sedan slocknade jag. Och sov hela natten - annars sov jag bara tre timmar per natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar