torsdag 20 maj 2010

Finland - dag 1

07.30 finsk tid, lägger båten till i Åbo. Pappa kör först, farmor följer efter, och vi åker genom Åbo, mot Kimito, där vi ska stanna och köpa frukost. Men när vi väl är framme så är det ingen affär som har öppet - det är Kristi himmelsfärd idag. Fast vi har tur - det är ett café och motell/hotell som håller öppet i alla fall. Nio slår de upp portarna, och klanen Larsson stormar in. En bit av den åtminstone; farmor, pappa, jag, Andreas, Frida och Robert. Vi köper yoghurt (den obligatoriska fruktbomben), baguetter, kaffe och juice. Och Robert vägrar vanlig frukost, han vill ha wienerbröd och sprite istället. Det får han. Vi åker vidare runt halv tio, och nu bär det av först mot Dalsbruk för att se om affären där är öppen (det är den inte), och sedan till Kasnäs, där vi får vänta på "Auran" i en timme. Jag sov hela bilfärden, i princip. När färjan så äntligen blir synlig packar vi in oss i bilarna och får så småningom åka ombord. Men det blir ännu en halvtimmes väntan. Det är så mycket bilar som vill åka med, att det blir problem med lastningen, och en bil blir så illa tvungen att stanna kvar - det är fullt. Av någon anledning kryllar hela båten av fransoser. De pratar snabbt på franska och kilar runt med kameror och ritblock. Jag undrar vad de ska göra på Hitis och läser "När lammen tystnar".
Vi kommer fram till ön, till stugan. Installerar oss, vädrar ur och plockar in all packning. Frida och Andreas skickas iväg för att hämta vatten i Ines källa. Pappa hämtar fulvatten och farmor tänder i spisen. Jag bäddar sängen och dukar. Det är lunchdags, och farmor kokar potatis. Sedan gör hon våffeldeg, för barnen ska få våfflor och grädde och hemgjorde jordgubbssylt. Vi äldre ska få sill och potatis - och ägg, förstås. Lite våffla till efterrätt också. Härlig första-dagen-lunch, faktiskt.

Efter lunchen tror jag att alla sover en stund - utom jag. Jag sov tillräckligt i bilen. Så jag tar en promenad istället. Och så blev det några bilder. På stugan, kusin Robert och mina partystövlar som fick bada lite.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar