tisdag 19 januari 2010

Somewhere over the rainbow

Vandrar gatan fram i Sala. Kastar en blick till höger om mig, och ser en äldre herre sittandes i busskuren - han halsar ur en flaska vodka, som han håller i vänster hand. I höger har han en ölburk, och han häller i sig ur den också. Varannan gång. Vänster, höger, vänster, höger. Vodka, öl, vodka, öl. Framför fötterna har han fyra fulla kassar från Systemet. Jag betraktar en sann alkoholist, och jag lovar mig själv att aldrig, aldrig sluta så som han. Jag lovar - det kommer inte att hända.
Går vidare, och har glömt bort alkoholisten efter att ha gått en meter därifrån. Jag är fullt koncentrerad på att ta mig tvärs genom centrum för att ta hål i örat. Det är kallt och jag har bara tio minuter på mig, så jag skyndar så gott jag kan. Och hinner med råge. Håltagningen går snabbt och smärtfritt. Nu har jag en liten regnbågsskimrande plastgrej i örat, den är fin.
Möter upp mamma och Andreas på Fiskartorg, innan vi åker vidare till Åkrahallen och sedan hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar