fredag 16 april 2010

"What is it about love that makes us so stupid?"

Till middag äter jag en sån här:


Det är bär och vaniljyoghurt och müsli (hemgjord, förstås), lite snyggt varvat i ett glas.
När jag ätit upp alltihopa håller jag på att frysa ihjäl - jag sitter nämligen i vardagsrummet (där är det kallt) och kollar på "Miss Marple" - så jag går ut i köket och gör roligt kaffe efter ett recept ur senaste Buffé. Man ska ha i apelsinjuice (eller någon slags sprit, men jag har bara vin, så det blir alkoholfritt) och skummad mjöl och rivet apelsinskal och lite muscovadosocker. Det må låta lite konstigt, men det är jätte gott! Definitivt något jag kommer göra igen.
Till lunch fick jag inte lika "lyxig" mat, bara blodpudding. Fast det tycker ju jag himla mycket om, så jag klagar inte. En finfin morots- och apelsinsallad blev det till, och så farmors hemgjorda lingonsylt.

Jag har tråkigt idag. Ville åker redan med 10.10 bussen eftersom han ska till arbetsförmedlingen. Jag följer honom till busshållplatsen och kysser honom hej då och säger "lycka till", och sedan tar jag en promenad. Det är ganska tråkigt. Men skönt. Jag diskar när jag kommer hem, sedan ser jag på film; "Under Toscanas sol". Och av någon för mig okänd anledning gråter jag floder. Jag känner mig mycket konstig. Lyckligast i världen och självmordsbenägen på en och samma gång. När jag lugnat mig och filmen är slut sköljer jag ansiktet med iskallt vatten och blir en ny människa. Och så går jag ut och hämtar posten.
Efter min enkla husmanskostlunch har jag extra tråkigt. Så jag badar. I en timme ligger jag och läser "Vattenmelonen" och blir ångkokt. Har gjort en bodyscrub bestående av ½ dl socker, ½ msk olivolja och 1½ msk mjölk. Okej, det kanske låter äckligt att kladda in sig i det, men resultatet..! Mm, mjuk och len hud. Helt fantastiskt. Springer runt utan strumpbyxor ett tag, bara för att kunna känna på mina ben.

Igår fick jag massor av nya kläder. Mamma kom hem med ett paket från H&M, och det innehöll följande: ett stycke rosarandig, långärmad tröja, två identiska kjolar (inte bara identiska med varandra, utan också i princip exakt likadana som mina andra tre kjolar), ett par ballerinaskor medelst öppen tå, samt en cardigan med puffiga ärmar, som jag väntat på i flera månader. De två sistnämnda artiklarna skall å det snaraste sändas tillbaka. Samt eventuellt bytas ut mot något annat. Skorna var förstora, och jag gillade inte puffärmarna, de fick mig att känna mig bredaxlad och klumpig. Inte okej. Den randiga tröjan däremot, den var underbar, och den (samt - såklart - en bh och ett par svarta spetstrosor från Gina Tricot) var det jag sprang runt i när mor och bror kom hem. Då fikade vi alla, och sedan skruvade jag äntligen upp gardinstänger i mitt rum. Jag har bott här sedan juni 2009, och först idag har jag lyckats få upp gardiner. Resultatet var häpnadsväckande. Från otrevligt och tomt "hej-jag-flyttade-in-igår"-känsla till mysigt och ombonat bara sådär. Det är nästan skrämmande. Vita spetsgardiner är det. Matchar mitt överkast. Jag känner mig lite som en gammal pryd ungmö på omkring 78 år. Tänk lite miss Marple. Ungefär så.

Och, just ja, jag har skolkat från "Story tell" (lär dig berätta sagor istället för att åka till Skottland) hela veckan, och istället tillbringat all tid tillsammans med Ville. Vi har tex. ätit mjukglass i solen, tagit en kvällspromenad i hamnen och kollat på "Hem till Midgård". Jag har bjudit på Carbonnara och vin och han har gjort musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar