lördag 17 april 2010

Isolation is not good for me

För ovanlighetens skull är jag berusad. Det var faktiskt ett tag sedan, närapå två veckor. Mamma och jag köpte ett farligt gott vin idag, det går inte att sluta dricka det, för det är så mjukt och lent och snällt. Men så heter det "Gosa" också. Spanskt. Trots att min bror är så bra på spanska så vet han inte vad det betyder. Nåväl, det är väl inte världens undergång.

Jag skulle egentligen åka till pappa idag, men hade varken lust eller ork till det, så jag nöjde mig med att åka med mamma in till Sala och handla. Vet inte om jag skrivit det tidigare, men min mamma får tydligen ångest av att handla mat och så själv, vilket förser mig med ett rejält dåligt samvete om jag inte följer med. Att jag sedan tycker att det är kul är en annan sak. Plockade i massor av grejer i kundvagnen, trots att vi är lite fattiga för tillfället. Polens fel. Mamma och Andreas åker på torsdag, om nu inte det där askmolnet sabbar allt. Hoppas de kommer iväg, jag ser nämligen fram emot att vara själv i hushållet - allt kommer att ske på mina villkor. Jag har haft en veckomeny klar i över en månad. Det får inte skita sig nu!
I afton äter jag och mamma ädelostfylld lövbiff med ugnsrostad potatis och kokt sparris. Sparris är en av mina absoluta favoritgrönsaker. Min nya grej är sötpotatis - Leila (alltså Leila Lindholm; "Leila bakar",ni vet) använde det i ett recept på tv igår, och då mindes jag hur väldigt gott det är med sötpotatis i ugn, så vi köpte det. Och det var godare än jag mindes. Det godaste någonsin! Det överträffade sparris, det överträffade avocado (en annan grönsaksfavorit), och det var i största allmänhet helt underbart. Ska alltid köra med det från och med nu.

Nej, det är dags att hämta vinglaset ur vardagsrummet, slänga en inpackning i håret, och slå sig ner någonstans och läsa. Mm, mysigt. Ser fram emot det.

2 kommentarer:

  1. Sparris och avocado är jätte-jättegott. Jag brukar alltid salta!

    SvaraRadera
  2. Salt + parmesan på = super!

    SvaraRadera