onsdag 21 april 2010

Jag bakar

Börja med att smälta smöret. 50g ska det vara. Jag använder en vedspis, för det är coolt.

Sen häller man i 5 dl mjölk, och värmer det till 37 grader, alltså fingervarmt.

Smula ner 50g jäst i en bunke. Sen häller du över vätskan. Är det varmare än 37 grader, då dör jästen, och då blir det inget bröd. Och det är ju synd, så var noga.

Nu ska du hälla i 1-2 tsk salt. Och sen fortsätter du med 6 dl rågsikt, och sen ungefär 7 dl vetemjöl.

Nu är degen klar, och vi ska låta den jäsa i ungefär 30 minuter. Täck den med en bakduk.

När man väntar på degen kan man dricka lite vin och äta vindruvor, för det är ju trevligt.

Kolla, nu är degen klar! Då kan vi ta och knåda den lite, innan vi delar den i runt 28 lika stora bitar. Forma dem till runda bollar. När du lägger dem på plåten så plattar du till de lite.

Nu ska bullarna jäsa en gång till. Lika länge. Sätt ugnen på 250 grader efter ungefär en kvart. Det beror på hur lång tid det tar för din ugn att bli varm. Min tar väldigt lång tid på sig.

Grädda bullarna mitt i ugnen i ungefär 10 minuter. Då bör de se ut såhär. Färdiga! Låt de svalna på galler under bakduk. Det är viktigt att de kallnat helt innan du lägger dem i en påse. Annars bildas fukt däri, och då möglar brödet. Inte bra!

Nu är det bara provsmakning som återstår. Man måste prova medan brödet ännu är varmt, då är det bäst. Och ost och marmelad är godast. Jag dricker earl grey te till, med massor av honung i, eftersom jag har ont i halsen. Läser ut "Flykten" också.

Receptet kommer från baksidan av påsen med rågsikt från ICA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar