söndag 9 oktober 2011

Kraków, dag 1

Det här var en lååång dag (onsdag 5:e oktober). Gick upp 03.05 för att hinna sminka mig. Men eftersom jag gick och la mig 21.30, var det inte sådär jätte farligt. Lämnade hemmet 04.20. Pappa körde mig till Skavsta, stackarn, han skulle jobba på kvällen. Men jag är bortskämd! :)
Flygplanet lyfte klockan 08.00, och 1 timme och 25 minuter senare var jag i Polen. Så himla fult att det tog längre tid att köra till Skavsta! Tycker jag, då.

Jag delade taxi med fyra andra svenskar in till stan (tåget var inställt, skulle inte komma förrän 1 timme senare, och det ena paret hade bråttom till ett annat tåg). Lustiga var att två av de kom från Västerås, skulle till Auschwitz på torsdagen, och åka med samma flyg som jag hem (dessutom sprang jag på de på stan när jag vandrade runt i Kazimierz)! Kul.
Blabla.. Ja. Hittade till mitt hostel utan större problem, och det var så himla fräscht där, värsta lyxhotellet, liksom. Chillade lite en stund, innan jag sprang ut på stan och åt polska piroger! Och eftersom jag älskar surkål, tog jag de som var fyllda med "sauerkraut and muschrooms". Väldigt speciell smak, men gott. Fast det ser äckligt ut, jag vet. <3


Sen vandrade jag mest bara runt på stan. Kazimierz (de gamla judiska kvarteren), som sagt. Och kunde såklart inte motstå att gå till Galeria Krakówska. Shoppingcenter med 270 butiker. ÅH, I WAS LIKE IN HEAVEN. Men shoppade nada, köpte bara en frappuccino (stavning??) med vaniljsmak på Starbucks. Och typ yoghurt och frukt i mataffären.
Det var ungefär dag 1.

1 kommentar: