måndag 15 mars 2010

Rosévin med en munk

Spenderar min måndagskväll hemma hos farmor, hon har precis kommit hem från Kina. Hon bjuder på saft, kaffe, munkar och souvenirer. Jag dricker saft och äter min första munk på två år. Vi pratar om Kina, det låter fantastiskt, men jag skulle inte vilja åka dit. Farmor och hennes syster vill tillbaka båda två. Själv drömmer jag om London och Paris.
Jag tror att farmor har fått rapporter om mina stresskador, för hon ger mig ett par kulor som klingar, och som man ska snurra runt i händerna. Det är någon slags antistress-övning. Ljudet är väldigt behagligt, men mina händer är för små. Vidare får jag ett par örhängen från ett museum; det är ett par tekannor, de är väldigt söta. Jag har de i öronen nu.
Vi pratar vidare om resor. Farmor bjuder pappa på Calvados och mig på rosévin, jag blir glad, för jag har varit sugen på det länge.
Klockan närmar sig åtta innan vi kommer iväg. Vi vandrar hemåt i kylan, båda med glada reflexsmileys dinglande från jackorna. På huvudet har jag en knallrosa mössa som tillhört Ville. Jag tycker om den. När vi kommer hem lagar vi mat - fixar klyftpotatis och steker kalkon som pappa köpt för extrapris. Det blir kryddstarkt, men smakar bra. Jag fryser efter maten, jag fryser alltid efter maten, så jag häller i mig lite te också. Nu känner jag mig trött och seg, så nu ska jag smyga upp i min nybäddade säng och blunda och längta efter imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar