onsdag 31 mars 2010

Asparagi

Jag åker aldrig till skolan idag. Egentligen tänker jag bara hoppa över morgonperioden, men när Sanna skickar ett sms och berättar att hon inte alls ska komma, så känner jag att jag inte orkar åka. Istället stannar jag hemma, och gör egentligen ingenting. Tar en promenad innan lunch. Det är trevligt, men det blåser i mina öron.
15.10 tar jag bussen in till Sala, där jag går till antikvariatet som äntligen har öppet och köper ett par böcker; "En doft av apelsin" av Joanne Harris och "Legenden om Ljusets Rike" del 16, av Margit Sandemo. 30 kr kostar det mig. Hittar en bok där med recept på fransk mat. Jag vill ha den, men den ser ny och fin ut, och är säkert dyr, så jag vågar inte fråga om priset. Jag ångrar mig nu.
Jag går vidare till gallerian och H&M - köper strumpor och hårspray. Sedan kollar jag på, och provar, ett par rosa converse inne på Inter Sport. Jag vet inte om jag gillar dem eller ej. Inte tillräckligt för att betala 550 kr (jag köper converse i barnstorlek, därför kommer jag undan billigare), tror jag.
Kollar in lite på KappAhl och Kicks, och sedan är det dags att gå till stationen och ta tåget till Gåvan. De har börjat gå igen, och SJ har stått för sitt löfte om ersättning till resenärerna, och fyllt på mitt kort med 10 resor utan kostnad. Trevligt. Äter ett äpple och läser "Karamellskorna" (Joanne Harris) under resan. På väg hem från stationen kikar jag in en sväng på biblioteket. Lämnar tillbaka en bok och lånar tre nummer av "Allt om mat".
Jag hinner inte vara hemma särskilt länge innan vi bestämmer oss för att knata iväg till Per-Erics (ICA) och köpa lite saker till middagen. Sagt och gjort. Pappa och jag går vägen fram och pratar. Köper mozarella, tomater och en banan. Börjar koka vatten till sparris nästan så fort vi kommer innanför dörren. Vidare skär pappa upp parmaskinka och salami (köpt i Italien). Han delar på osten och lägger upp på de stora tallrikarna med gul kant. Jag minns de från när jag var liten - det var våra pizzatallrikar, för de är så stora. Han skär varsin tomat i skivor, och ringlar olivolja och drar några varv med pepparkvarnen över dessa och osten. Själv passar jag kastrullen med vatten, och slänger i sparrisen så fort det börjar koka. Kastar även in ett par baguetter i ugnen (i vedspisen) - och sedan är det bara att vänta i runt tio minuter. Jag passar på att klippa naglarna.
Maten är klar! Pappa fördelar sparrisen på tallrikarna och hyvlar över parmesanost (också från Italien, och den godaste jag ätit). Vi slår oss ner i matsalen med varsitt glas rosévin till. Jag plockar ut bröden innan jag sätter mig och avnjuter min måltid. Det smakar underbart alltihop i all sin enkelhet. Som avrundning får vi lite mörk choklad.

Jag har inte nämnt det, men jag har under ett par veckors tid velat byta rum hemma hos pappa. Visst - jag tycker väldigt mycket om rummet med den öppna spisen, men det är något som inte riktigt stämmer. Kanske är det för avlångt och stort. Hur som helst - idag har jag flyttat in i mittenrummet, och jag trivs redan. Det blev mycket bättre! Jag ser verkligen fram emot att få sova där inatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar