tisdag 24 maj 2011

Boktipseet

Ja, men hej, va. Nu har jag läst en sådär galet bra bok igen. Ännu en 50-tals nostalgisk historia. Utspelar sig i England, bland den falnande överklassen. Åh. Vill vrida tillbaka tiden och vara med, allt verkar så helt fantastiskt! Att vara ung och sorglös, det enda man behövde bekymra sig över var hur man skulle få Johnnie Ray att bli kär i en.

Huvudpersonen - Penelope - träffar excentriska Charlotte på en busshållplats. Charlotte bjuder henne på te hos moster Clare, där det bullas upp ordentligt med ingefärsscones och kakor varje dag (jag gillar varken kakor eller ingefära, men jag blir så sugen ändå. Älskar afternoon tea). De blir goda vänner och på den vägen är det, blabla, alla är glada.

Vilda fester där champagnen flödar hela nätterna, gamla fina anrika hus som sakta förfaller, Harry som vill bli trollkarl, Amerika som är det bästa som finns, coca-cola i flaskor som man dricker med sugrör och äter pommes frites till och röker Lucky Strike. Och Elvis. Som precis etablerats i Amerika. Penelope har en moster som bor i Amerika, är gift med amerikanen Luke, som skickar skivor hem till Penelopes bror Inigo. Han spelar de på grammofon så att mamma Talitha klagar på huvudvärk.
Bland det bästa jag läst i mitt liv, lovar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar